mandag 3. januar 2011

Fleire ting å slanke

Aller først ei viktig melding: Frå no av vil det berre blir posta på Facebook-veggen til Nøstebarn kvar gong me har konkurranse eller nye oppskrifter. Det betyr at dersom du vil få med deg alt det som skjer av tips idear og oppskrifter må du setje deg opp som "Følger" av bloggen. Då vil du få beskjed kvar gong det kjem nytt innlegg. Sjå litt lenger nede på høgre side og trykk på "Følg-knappen!

Godt nytt år! Jula er overstått og me sit her med restegarn etter alle prosjekta me hadde i haust. For ikkje å snakke om alt garn som vart innkjøpt, men det ikkje er laga noko av endå. Januar er månaden for gode forsett, ny start og det er lite pengar på kontoen. Eg tenkte derfor at tema for januar skal vere
R E S T E G A R N. Det vert tips, oppskrifter og idear gjennom heile månaden. Kvar måndag kjem det ein ny konkurranse der det er mogeleg å vinne garn. Eg har nemleg rydda verkstaden min og ser eg har alt for mykje garn liggande og treng å slanke forrådet. Har derfor laga posar med vel 1 kg i kvar med garn frå Nøstebarn. Noko er restar, men det er også heile buntar. Noko er utgåtte fargar, medan mesteparten er eksisterande. Den fyrste pakken inneheld 2-tråds merinoull og her er bilete av innhaldet:


Og kva går konkurransen ut på? Post ein kommentar om ein ide eller tips til kva ein kan strikke av restar av ullgarn. Eg trekkjer ein av dei innsendte kommentarane som får pakken tilsendt. Om du har bilete av noko du har strikka av restegarn av garn frå Nøstebarn, send gjerne bilete eller link til kathrine@nostebarn.no . Eg vil vise dei mest inspirerande kvar måndag i januar. Trekning av konkurransen vert måndag om ei veke, altså måndag 10. januar.

Og kva er så eg i gong med av restegarn? Vent til innlegget i morgon så skal du får sjå.

71 kommentarer:

Tussa sa...

Lappetepper til nyfødte i Nepal:http://nepaltepper.blogspot.com/2010/09/info-om-nepalteppeprosjektet.html?spref=bl
Eventuelt kan man jo strikke lappetepper til seg selv eller barna sine.

Irene sa...

Stripete genser! Jeg sender deg bilde på mail :-)

Unknown sa...

Jeg syns jakken på hentesettet deres er perfekt til restegarn! Ellers er en buff også veldig bra! Det er så deilig med nøstebarngarnet, har strikket masse med det. :o)

Trine Aga sa...

Godt nyttår!
Mitt restegarn blir nå brukt til å stikke julegaver til neste jul:) Først ut her i gården er ett par læster til en baby:)

Randi Kristin sa...

Her har jeg strikket melerte rillevotter av restegarn. Skite i fargene gir morsomme barnevotter :)

ToneMelone sa...

Godt nytt år.
Av restegarn er det supert å strikke stripete sitteunderlag. Det har jeg gjort og det ble supre julegaver. :)

NinaogOle sa...

Tova vottar med friske striper er pop hos mine små - og supre restegarnprosjekt :)
Og så held eg på med eit stripete babyteppe i knæsje fargar - også glimrande resteprosjekt viss ein har masse restegarn :)

sjeroks sa...

underskjorte eller ullbukser er jo perfekt til restegarn;) Har ikke bilde da
Mvh siri

Anonym sa...

Jeg synes det er kjekt å bruke restegarn til å strikke små plagg med striper. Et eksempel er denne nonstoptrøya:
http://www.flickr.com/photos/myklatun/5183721417/

Tone M

Silje sa...

Hekle bestemorruter som trekanter og henge dem på en nydelig snor. Det blir en dekorativ vimpelranke til stua eller barnerommet! (Kan også strikkes.) Eller; hekle rosetter til dekorative vindusranker.

Hilsen Silje og Vibecke

Florisa sa...

Restegarn er helt supert til dukkeklær syns jeg!

Berit sa...

Jeg har strikket flere av den hele babydressen i dbl 2-tråds garn.Den tror jeg nok kunne blitt veldig "sprek" i restegarn:) Skulle ønske dere ble etablert nordpå også, men benytter anledningen når jeg er i Oslo:)

mathea sa...

Hva med bestefartrøye eller vest i kurvstrikk eller patentstrikk, evt halvpatent?

Janne Cathrine Myhren, Vingrom.

Stine sa...

Stripete restegenser står i alle fall på "to do"-lista her!

MaritSyux sa...

Restegarn er jo perfekt når en skal strikke ullbukser :) Stripete ullbukser i restegarn er jo kjempeflott! Det er min plan for neste års julegaver.

Sofie sa...

Jeg strikket luer til hele familien av restegarn :)

Vilje sa...

Pulsvarmere, smekker og småbarnskjerf, dukkeklær, hekle små brikker og sy sammen til teppe, stripete leggvarmere eller sokker, Mobilvesker.

Kjempefine pulsvarmere til voksne m nøstebarns 2-trådsgarn:

Legg opp 48-50 masker på p 2,5 i en "bunnfarge".
Strikk 4 omg. rett.
Skift farge og strikk en omg.rett.
Strikk 3 omg vrang, bytt tilbake til grunnfargen.
Gjenta til ønsket lengde og fell av.

Blir litt trekkspill-mønster av dette. Veldig dekorativt til hverdagstøyet og ser nesten litt ut som et smykke. :)
Kjempefint bare som "korte armbånd" også.

Har ikke bilde, men det er vel lett å se for seg? :)

Godt nyttår!

libba sa...

lange legg varmere som går helt opp på låret, det ønsker jeg meg;-)

Hedda sa...

Pulsvarmarar til småttisar er heilt perfekt å strikke av restegarn! Eg vart veldig gledeleg overraska då eittåringen min viste seg å eelske pulsvarmarar (etter at mormora strikka eitt par i alpakka) - ho har omtrent ikkje tatt dei av for å sove ein gong! Og det er bra, for ho er ofte kald på hendene. Så her seier det seg sjølv at eg må strikke fleire, sånn at ho har fleire fargar å velge mellom, og sånn at ein kan få vaska dei innimellom... Her er ein link med dei ho har, og eg ser for meg at nøstebarnrestar eg har blir superfine og gode barnepulsvarmarar!

http://innetid.blogspot.com/2010/12/snop-snop-snop-og-eit-lite-takk-og-tips.html

Oleiv Lene sa...

Jeg lærte klassen min å strikke av restegarn før jul! Pulsvarmere, leggvarmere, store krageskjerf vanlige skjerf, pannebånd og luer. Masse flott ble produsert, og flere ble hekta på strikking:o) Se noe på
www.1dh1kristiansundvgs.blogspot.com

siry sa...

Blande farger og strikke barnesokker og votter, blir kjempefint. Hekle rosetter som blir brukt som pynt på luer, skjerf og til bruk i scrapping.

Anette Evenrud sa...

Restegarnteppe, heklede tepper av bestemorsruter, "Hudson-hat" eller andre luer.

Synnøve sa...

Restegarn er helt perfekt til stripete ribbebukser! Da kan man mikse all verdens farger, og resultatet blir garantert friskt og stilig! :)

Kathrine sa...

Jeg har også ryddet i garn og strikker stripete luer og votter. Tenker at babyjakken som strikkes i et stykke også blir fin i en stripete restegarn variant.

Hege sa...

Monsterbukser, ullbukser generelt i alle str, sokker, votter, luer og skjerf. samt teppe til baby.

Unknown sa...

Alt kan jo strikkes med reste garn, huer, labba, votter, kose tepper, berre fantasien som setter stopper der :-))

Stine Alice sa...

Jeg strikker votter som jeg tover av restegarn=)

Ingrid sa...

Votter, sokker, lappeteppe, stripete genser, bleiebukser, longies m.m.

Kari sa...

Stripete og mønstrete luer. Hadde en vinter hvor jeg strikket mange fargeglade luer!

Mirdiz sa...

Ser det har kommet inn mange gode forslag allerede:)
Jeg forslår
- babyteppe, du lager ruter på 15x15 cm, akkurat så stort du vil.
- Er også mulig å lage mange fine bestemorruter og lage et teppe eller et putetrekk.
- Ellers er det mulig å lage stripete lue i ved å bruke dette mønsteret: http://hipknitism.com/classes/stashbuster_spirals/lesson2.shtml Se helt nederst på siden, så der du en tøff lue:)
- Baby sokker og babyluer er også genialt med restegarn:)
- leggvarmere
- ribbebukse i mange fine farger

Det finnes mange muligheter:)

Spennende å se hva du holder på å lage:)

Ei eller anna markmus sa...

"alt" kan lagast stripete -og dermed kan også "alt" lagast av restegarn spør du meg :) JA til fleire stripeplagg og JA til å vinne garn!

Toril sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Pinnepenn sa...

Bokmerke, pulsvanter uten tommel, dukkeklær og hekla blomster er det jeg stort sett bruker restegarn til.

Toril sa...

Mye fint man kan lage av restegarn. Her har poden noen spraglete lester av restegarn han liker svært godt. Ellers kunne jeg tenke meg å strikke ullribb bukser til vesla i ulike lilla og rosatoner, tror den blir kjempe artig! Ellers er tovet lappeteppe til vogn et prosjekt av restegarn.
Og så kan man lære de små å veve. Lag en liten vev av restegarn i ulike farger og tykkelser, og vips har man teppe til dukkehuset. Vi har også brukt slike små vever som dekorasjon på fyrstikkesker som barna kan gi bort som julegaver. Kjekt med en hjemmelaget og praktisk gave til besteforeldre og andre som har "alt"

vero9ka sa...

Långis oppskriften synes jeg passer perfekt til restegarnsstrikk, blir herlige fargesprakende bukser :)

Siv sa...

Mange gode forslag her:) rillestrikka genser til småttisane er ein god ting for å bruke garn. Treng ikkje vere like riller eingong. Små raggar og vottar går og fint. Skjerf, laga av bestemorsruter, er stilig!

Unknown sa...

All slags strikk i striper er en flott måte å bli kvitt restegarn! Skal man strikke to av noe, votter, sokker, bukesebein eller ermer er det lurt å finne fram vekta og dele garnresten opp i to like tunge nøster slik at det blir nok garn til begge to.
Jeg har en del rester i forskejllige bruntoner og gammelrosa og lilla som skal bli et stripete og bølgete babyteppe (pickles På veg helseteppe)

Unknown sa...

Ullbukser! Vi elsker ullbukser. Jo mer fargeglade de er - jo bedre er det :-)

Turid Pettersen sa...

Jeg strikker mest dukkeklær til mine barnebarn...Og bruker da restegarn til det...Barnebarna er veldig glade hver gang dem får klær til "barna" sine..Så det hadde vært flott å vinne restegarn ja :O))

lise sa...

Jeg har strikket mye av Nøstebarngarnet, og det har blitt både en del rester og en del nøster som som ikke en gang er påbegynt. For et par år siden strikket jeg en kjole til dattern min av en god del av garnet, og den ble veldig fin - finere enn jeg hadde forestilt meg på forhånd...

Det ligger bilder i dette innlegget i bloggen min: http://www.lises.net/blogg/?cat=194

Anette sa...

Votter, Halser.

S sa...

Da jeg var liten hadde jeg en stripete, stor strikke-orm fylt med vatt, som kosedyr. Var kjempeglad i den, og det er jo en ide å bruke restegarn på :-)

M sa...

Prematur lue og sokker.
Dukkeklær og bamser

Vanja Blix Langsrud sa...

Hva med å gjøre en god gjerning og strikke sokker i BabyBorn-størrelse og gi til prematuravdelingene på sykehusene rund omkring?

Ingvild sa...

Mitt beste tips er "monsterbukser" med striper på beina! Kjempetøffe, og superpopulær hos liten og stor:) Eit anna alternativ er hals eller tøffe huer! Bilder kan sjåast på bloggen min:) (strikkekorga.blogspot.com)

Camilla:) sa...

Ullbukser og gensere med masse fine striper er så fint:)
ellers strikker jeg sokker, votter og djevel-luer av restegarnet mitt:)

Meeka sa...

Strikk en stripete elefant =)

http://susanbanderson.blogspot.com/2007/04/page-18-elefante.html

Silje sa...

Vi har visst en liten ting til å bidra med; vendestrikklue.

petunika-petunika.blogspot.com

Christine SF sa...

De fantastiske små babyluene i rillestrikk, det går vel omtrent 25 g. Har en litt mer kan strikke votter til, og har en enda litt til, kan en strikke sjal eller hals- og vips et fantastisk sett til en liten skjønning :-)

Husmorspira sa...

Jeg er svak for tanken på votter... Sikkert fordi det trenges hos oss just nu:*) Ellers var mine andre akutte innfall stripegenser, sokker og pulsvanter. Kjekke små prosjekter det.

Monstermønster sa...

Votter i lange baner. Gjerne stripete eller med initialer brodert på. http://meretesmonstermonster.blogspot.com/2010/09/kjedesting-er-ikke-kjedelig.html

Evt leggingser:
http://www.flickr.com/photos/14944981@N06/3346722076

Heidi-Kristin sa...

Jeg er nok ikke så kreativ med restegarnstrikking.
Som oftest ender jeg opp med stripete sokker, kjedelig ja men jeg trøster meg med at striper varmer også.
Ellers så har jeg et par ganger strikket luer til nyfødte som via en annen dame blir videreformidlet til Leger uten grenser.
Garn fra dere har jeg aldri prøvd så det kunne sikkert vært spennede.

Unknown sa...

Strikke mange varme og gøyale labber.

Ina

Ellen Marie sa...

Blir skikkelig inspirert av alle de gode ideene! Jeg bruker restegarnet til å friske opp nye prosjekter (med striper). I høst strikket jeg en vest i 2-tråds restegarn. Brukte vekten og litt tid på planlegging. Resultatet ble en vest i Fanamønster der stripene var i ulike blå og brunfarger. Det eneste nye garnet som ble brukt var hvitt garn. Andre ting man kan bruke restegarnet på er heklede kanter og pynt i kontrast/komplimentærfarge. I tillegg kan man hekle snorer eller bånd til strikkebukser etc i en annen farge enn selve plagget. Det liver litt opp :-)

Signe sa...

Jeg har hakket et teppe der deler av lappene (hver lapp er hakket i ulike rosa og lillatoner i ulikt garn) er i nøstebarngarn :-) Titt på dette:
http://signe-dobbeltrobbel.blogspot.com/search/label/Hakking

Ingeborg sa...

Lappeteppe!

Line sa...

Små fine vester i mange glade farger til barna!

ussamor sa...

leggiser til barn er supert å strikke med rester!

Mine sa...

Hekle og strikke leketøy og rangler til de minste;) Søte dyr og figurer. Smokkesnor, sko lisser. hekle pynt til håret, eller pynt til å sy på klær;)Så masse gromt man ka lage av restgarn!!

Anonym sa...

Rillestrikka dokketeppe, gjerne i striper, og med hekla blomar. Eller kva med hekla blomar som ein festar på hårspenna- då får ein jo utnytta restane maksimalt:)

Helsing Inger Brambo

Unknown sa...

Jeg har hatt mange restgarnprosjekt oppover, ofte votter av ulike slag. Ellers er monsterbukser eller andre ulllbukser til barn helt supert. Med striper kan man lage det meste. Jeg er veldig glad i jakka med rundfelling fra Nøstebarn, og den er også super til restegarnprosjekt. Inspirert av dette innlegget har jeg laget en egen kategori på bloggen min, www.strind.no, som heter "restegarnprosjekt".

Linnings sa...

Tå-opp-sokker :)

Gjerne med magic-loop slik at du kan strikke begge sokkene samtidig...

Jeg er helt ny på dette og driver å øver ;)
Men det er faktisk ikke så vanskelig som det høres ut!!

Fordelen med tå-opp-sokker er jo at du garantert blir ferdig med foten, og så kan du lage de så lange du vil etter det!!

Sissel sa...

Jeg strikker både sokker, votter og stripete gensere i restegarn, men det som det lages mest av for øyeblikket er trekantsmekker (ala de dere selger) til minsten som sikler ut flere hver dag.

Renathe sa...

Kanskje ikke så kreativt, men har laget tova tepper for å ha over voksien i vogna til begge mine små. Så store at de kan legges dobbelt, mye finere enn det trekket som følger med, og det blir fargerikt! :)
Lager også en del babytøfler som jeg gir til fjern og nær :) Er så koselig å gi noe, og de blir så altfor glade for det! Elsker å gi gaver.. så nå blir djevel luer også laget til de små av restegarn, gjerne med mange farger :)

Linda sa...

Prøvde å legge inn for et par dager siden: Jeg elsker ribbegensere og ribbebukser i restegarn, ellers er tepper og oldemorsruter fine restegarnsprosjekt!

Anonym sa...

Lang lue som også kan brukes som skjerf er super å strikke av reste garn.

anjamollerandersen sa...

Av restegarn kan man strikke små luer, skjerf og votter til barn.

Men også andre artige ting som potteskjulere (man strikker rett og slett en "strømpe til potta), småbamser og tepper til dukkene. Putetrekk, mobilholder og sminke/pengepung.

Også kan man jo strikke sokker, tøfler man tover, pulsvarmere, hårbånd/pannebånd.

Man kan hekle bestemorruter, små oppbevaringsposer, har du kanin eller hamster i bur ute, kan man strikke en "sokk" til vannflasken som man sover og trer på slik at vannet ikke fryser så fort.


Uendelige muligheter når man bare lar kreativiteten sette igang. Kommer bare an på hvor mye garn man har;)

Anonym sa...

Her går det i pulsvanter - alt fra 6-åringer til voksne kan trenge det denne vinteren. Hilsen Henriette, (henrism ætt hotmail.com)

Magiske pinnar sa...

Ullbukser er supert å strikka av restegarn. Det er herleg med fargerike bukser på små born, dessutan går det kjempefort å strikka når fargane heile tida skiftar. Det kan jo vera litt kjedeleg å strikka laange føter i to rett, to vrang, men med striper i restegarn går det så det susar, for ein må jo sjå korleis buksa vert sjåande ut med neste farge, og neste, og neste og slik held det fram til ein plutseleg er ferdig.

Kathrine Gregersen sa...

Hei og takk for alle bidrag til konkurransen! Eg må no avslutte og trekke vinnaren. Eg skal til Bergen i morgon og må derfor gjere innlegget med vinnar, lesarbilete og ny konkurranse klart no :-)
Og innlegget vert altså publisert i morgon kl 11.

Unknown sa...

disse lommevennene er genialt og bruke restegarn til.
Tanken bak disse er at hvert barn som er syk og må ha ambulanse får barnet en slik venn først for og oppnå bedre kontakt før evt undersøkelser.
prøvde å sende bilde men gikk ikke.
søk opp lommevennen på facebok