fredag 15. juli 2011

Hell og uhell..

Alle vi som jobber her i butikken her i Bergen har gjort oss noen dyrekjøpte erfaringer i forbindelse med vasking av klærne våre.


Noen kan man kanskje finne et nytt bruksområde til, mens andre ikke kan brukes til dukke-Lise engang.

Her ser vi Hege sin tunika, den skulle bare krympes bittelitt…



 
Kathrine sin voksejakke ble derimot kjempefin, og med heklekant på ble den enda mer eksklusiv.


Et gammelt, falmet babyteppe, strikket på pinne 6, ble til et deilig sitteunderlag etter 40 grader i vaskemaskinen (med grønsåpe).

I neste innlegg fra oss skal du få høre historien bak voksejakken til voksne.

God helg frå alle oss i Bergensbutikken!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg far vondt i magen nar jeg tenker pa hvor lei seg den stakkarn er som satt og strikket disse... Vi har vel alle gjort det :( Grete

Misemor sa...

Dette vekker vonde minner, ja... Men det gjelder å få noe bra ut av det!
Solhilsen fra meg. =)

Anonym sa...

Jeg er litt overrasket over at jeg aldri har opplevd dette. Vi har mye ull i huset, både kjøpt og hjemmestrikket, og jeg vasker aldri for hånd, har alltid vasket all ull i maskin. Jeg har aldri opplevd uønsket krymping/toving, mulig jeg bare har hatt ekstremt flaks? Men jeg har tovet noen klær med vilje bl.a. helt utslitte klær eller klær jeg vet ingen lengre kan bruke og tovet klærne for å klippe opp og bruke til lapper o.l.

På jobb derimot (jobber på bolig for barn) opplever jeg at mine kollegaer vasker ihjel barnas ull nesten ukentlig og det gjør like vondt å se hver gang det skjer.

hingva sa...

Jeg har også laget sitteunderlag av to hullete og velbrukte babytepper, da med vitende og vilje;-) Det er en god ide og gi babyteppene nytt liv:-)

Liv sa...

Jeg klarte å krympe en nydelig rød sparkebukse fra Nøstebarn kun etter få gangers bruk her i huset... Den gikk fra str 74 til bitteliten 50(minst), og jeg ble så lei meg(og sint!)! Jeg la den tilside, for jeg hadde ikke hjerte til å klippe den opp... Noen uker senere pratet jeg med min svigerinne som lurte på om jeg hadde prøvd å legge den i en bøtte med vann og masse tøymykner, for deretter å strekke den ut igjen... Det hadde jeg ikke, og skal ærlig innrømme at jeg var veldig skeptisk. Nå er buksa skrukket så mye som jeg tør, og jeg vil påstå at den i alle fall har blitt str 62/68, så dette var gøy. Og jeg vil i alle fall prøve det hvis jeg skulle krympe noe ved en feiltagelse igjen. Fibrene er nok litt hardere og buksa lukter veldig "sommerfrisk", men den kan i alle fall brukes litt til... ;-)