mandag 18. juli 2011

Historien om hvordan den geniale Voksejakken også ble til glede for oss voksne

For 6-7 år siden ble èn av oss i butikken helt hektet på den såkalte ”voksejakken”( oppskrift nr 1921). Barna fikk den i flere størrelser og farger og desperasjonen etter en slik jakke til seg selv bare vokste og vokste. Når man ikke kan strikke selv, da gjelder det å finne noen som er villige til å ta dette som en utfordring.

Annbjørg har i alle år strikket modeller for Nøstebarn, eller for privatpersoner som kjenner strikkeferdighetene hennes. Hun påtok seg oppgaven, og etter mange timers slit og telling var den første voksejakken for voksne født. Nå har hun strikket sikkert 100 jakker, men det krever sin kvinne og akkurat nå har hun mareritt om jakkene…

Så da er det kjekt at alt arbeidet har resultert i oppskrift nr 1971, så kan alle som vil strikke selv.

Her er et lite utvalg av jakkene som er i bruk av oss i Bergen;

Et lite NB! Vedkommende som fikk den gode ideen har faktisk 7 jakker, og det er stakkars Annbjørg som har strikket alle…

17 kommentarer:

Kristin sa...

Kjempefine jakker

Tussa sa...

Så fine jakker,fikk lyst til å strikke en selv:)

Anonym sa...

Jeg synes lengden på den lilla er helt perfekt! Er det mønster på den lengden og?

Lise sa...

Så herlig! Hmmm ennda en ting på to-do lista. ;)

Linda sa...

KJempe fine.

Black Orchid sa...

Så herlig..
Stikker en selv nå, men i barnestørrelse, såvidt overkommelig, men det blir jo så fint... Får lengte litt etter en til meg selv:)

Ellen Marie sa...

Strikket en i vår/sommer med stripete ermer (dueblå, breblå og hvit) og resten i dueblå. Heklet breblå kant og satte på knapper med bil på. Skal si guttungen var fornøyd. Droppet hetten denne gangen da, tenkte vi kanskje klarte oss uten. Har strikket en i grått tidligere. Lillesøster skal arve den til høsten/vinteren så jeg fikk min mor t å hekle en picotkant i syrinfarge rundt knappekantene og hetten samt ved ermene (for å friske opp litt). Ble meget søt. Herlig jakke det der!!! Vil gjerne ha en sånn selv. Men det får bli senere :-)

Janniche i Nøstebarn sa...

Hei. Den korte jakken har vi dessverre ikke oppskrift på enda, men her har vi bare stikket med færre masker enn oppgitt i oppskriften.

lisemor sa...

Har noen prøvd å strikke denne av 3tråds slik at den blir litt tykkere?

Hege i Nøstebarn sa...

Hei!
Ja, en av våre strikkejenter her på huset har strikket i tretråds garn. Jakken ble kjempefin, men hun måtte tilpasse maskeantallet. Vi har dessverre ikke mønster på den enda.

Anonym sa...

Hei. Hvilken farge er den gule jakken?

Karoline sa...

Hei Anonym. Den gule fargen er dessverre utgått fra fargesortimentet vårt. Vår nye gulfarge Oker er et flott alternativ :) Karoline i Nøstebarn

Kirsti sa...

Hei dere!

Jeg lurte på om noen her har anledning til å hjelpe meg. Jeg holder på med denne jakken i str 1-2, og har nå kommet til høyre forstykke. Knapphullene er ferdige, og jeg har strikket de sju rillene og økt det jeg skal (til 79 masker).

Så kommer "problemet"/det jeg ikke forstår: Når stykket uten felling/øking er like langt som på venstre forstykke, settes maskene over på en annen pinne eller en tråd.

Hos meg er stykket uten felling/øking bredere på venstre enn på høyre side, siden de sju rillene blir smalere enn de i underkant 6 cm jeg har strikka der knappene skal være.

Men sånn ser det jo ikke ut på tegninga... Noen som forstår problemet/hva jeg gjør feil?

Karoline sa...

Hei Kirsti.

Forstykkene skal være like (men speilvendt av hverandre), strikk derfor like mange riller som du har på venstre forstykke, og legg inn økingene i halsen på samme sted. Jeg synes det er lettest å strikke voksejakken etter tegningen og cm-angivelsene. Da er du sikker på at størrelsen blir rett, antall riller kan jo variere ut fra strikkefastheten din.

Lykke til videre med jakken!

Hilsen Karoline i Nøstebarn

Kirsti sa...

Hei Karoline! Jeg så ikke dette før nå - tusen takk for svar. Da gir det mening. Tror dette kan bli riktig så fint :)

altamor sa...

Gleder meg til det kommer mønster for tykkere garn! Har ventet et år nå.... når skjer det?
Håper også på åb se den gamle gulfargen igjen...?

Anonym sa...

Hei! Jeg vil strikke en jakke som er lik den lilla. Hvilken farge er det? Kommer det oppskrift på denne lengden? Hvis ikke, vet dere hvor mange masker som ble lagt opp? Hilsen Ingunn.