mandag 1. august 2011

Gammelt nytt...


Alle har vi sikkert sett dem en eller annen gang uten å reflektere så mye over dem. Jeg har gjennom oppveksten kommet over en og annen, bakerst i et klesskap og ikke minst hos min bestemor – hun hadde mange. Jeg har ikke tenkt så mye på hvorfor husmødre opp gjennom tidene har gjort seg slik flid med å kle på kleshengere – dvs. ikke før i de senere årene. Da jeg var yngre syntes jeg de kunne være både stygge og rare, men også litt fine. Med tiden betraktet jeg dem som etterlevninger fra en svunnen tid da husmødre pyntet opp i hjemmet ved hjelp av enkle midler – kleshengere med trekk, dorull-dukker og vokspapir eller tapetrester i kjøkkenskapene. I dag vet jeg bedre og har forstått at det ligger en både praktisk og fornuftig tanke bak. (ja bortsett fra dorull-dukken, den finner jeg ingen bedre grunn for enn.. enn... ja si det...)


Disse fantastiske kleshengerne, som det sikkert finnes dusinvis av rundt omkring i klesskap og kjellere, hos besteforeldre og på loppemarkeder, har en praktisk funksjon som dagens hengere ikke helt makter å kopiere eller erstatte. De er løsningen på et gammelt og høyst dagsaktuelt problem – klær som ikke vil henge på kleshengeren uansett hvor forsiktig man prøver å være. Nå er det riktignok litt trangt i mitt klesskap, men jeg ser problemet over alt – i butikker, hjemme hos min mor og mine venninner... Når man lirker ut et plagg sklir skulderen på det neste av... Dette fenomenet forekommer hovedsakelig i kvinners klesskap – menn har for det meste skjorter og dresser hengende...ikke kjoler og overdeler med utringing eller stropper.

I mitt klesskap har jeg to gamle kleshenger-favoritter – den ene har jeg kjøpt på et loppemarked og den andre er hjemmefra. De har rillestrikkede hylser av ull som påkledning og på disse hengerne blir alt hengende! Den matte og litt tykke rillestrukturen sørger for at plagget verken sklir av eller formes etter hengeren.
Det blir flere innlegg utover i uka fra meg. Dere skal få mange tips til hvordan dekorere kleshengere.

Hilsen Hilde i Oslo

3 kommentarer:

Berit Fremo sa...

Kanonlurt. Jeg selv synes de er pene men har ikke før nå forstått den PRAKTISKE delen av å dekorere kleshengere :-) Tusen takk for tipset. Strikkepinnene starter omgående :-)
Hilsen Berit

hingva sa...

Nå gikk det opp et lys for meg også, jeg har nemlig heller aldri skjønt hvorfor en skal bruke tida på slikt, og ikke syntes det har vært særlig pent heller, når sant skal sies Men-aha, det får klærne til å henge på hengeren;-)

Pernille sa...

Genialt. Har desverre ingen slike hengere i mitt skap, men noen som er malt med navn til eieren av hengeren. Moren min lagde klypehengere av slike rette hengere og jeg skulle gjerne laget noen selv. Noen som vet hvor jeg får tak i slike rette hengere (bortsett fra loppemarkeder)?