tirsdag 1. november 2011

Mønsterstrikk -inspirasjon

Bileta i dag er henta frå bidrag me fekk inn til konkurransen me hadde i sommar. Felles for dei alle er at dekoren er mønsterstrikk. Ein kan gjerne lage mønster sjølv: Ein teiknar opp eit motiv på rutepapir. Dette gjentek ein og dette vert kalla ein rapport. Den kan vere på til dømes 4, 8 eller 12 masker. Masketalet på plagget må derfor vere deleleg på talet masker rapporten består av. har du ein rapport på 12 masker og genseren er 168 masker rundt, vert rapporten gjenteke 14 gonger.


Reidun har strikka denne fargeglade bilgenseren: "Midt bidrag til sommerutfordringen er en bilgenser. Du finner mer informasjon om den på bloggen min Reiduns Håndarbeidsblogg. "



Mette har strikka denne fine gensaren med sneglar på. Ho skriv:
"Jeg har strikket rullegenseren, i skifergrå totråds. Har strikket rillekanter i stedet for rullekanter, og lagt til litt ekstra på lengden. Sneglemønsteret tegnet jeg selv. Har flere bilder og mer detaljer på bloggen min, her:




Hilde Næss er meisteren bak denne elg-genseren. Ho skriv:
"Rullegenseren er strikket i 2-trådsgarn (10 natur og 22 rød) på pinne 2,5 og 3. Mønsteret på bolen har jeg satt sammen av elger jeg fant på en gammel genser. Jeg vet ikke hvor det opprinnelig er fra, men syntes elgene var voldsomt kule."


Marte har strikka ein tøff genser: "Jeg ble inspirert av deres tips om å fenge brukeren. Min sønn, Teodor, elsker gravemaskiner. Derfor strikket jeg en tynn høstgenser (1922 raglangenser) i dueblå 52 dueblå med en gravemaskin- bord i 11-naturbeige og 12-naturbrun."



Mari har strikka denne gensaren med eit enkelt og effektfullt bølgjemønster:
"mitt bidrag til sommerutfordringen! Raglangenser #1924 strikke ti enkelt 3-trådsgarn, i fargene oliven og vårgrønn. Strikket hals og siste del av raglanfelling frem og tilbake og satte i knapper. Størrelse 1-2 år. Bølgemønsteret ble til etter hvert, enkelt, men skaper litt liv i genseren!

Mer på bloggen min Marihønas lille garnverden."

Takk for fine inspirasjon alle 5!

3 kommentarer:

Turid sa...

Jeg elsker å strikke men har strikket like mønster enda men det lille jeg har strikket av mønster har vært inspirert av 70-tallets hønsestrikk. Tanken bak hønsestrikk er enkel, finn et mønster du liker eller noe som betyr noe for deg, få det ned på rutepapir og strikk i vei. Jeg syns det var kjempemorsomt å lte i gamle mønster, tegne mønster og symboler selv og kunne lage plagg med personlig uttrykk, det var både enkelt og morsomt. Hvis flere vil la seg inspirere av dette så er det bare å google "Hønsestrik" eller "Kirsten Hofstätter".

dqpage sa...

Nej for nogle fine gensere, dem alle.
Dog falder jeg især for den med bilerne og den med sneglene :o)
De er sjove (når ikke lige man har dem i haven)
mvh Mona

Ellen Marie sa...

Disse genserene var utrolig fine!!!!