fredag 3. februar 2012

Best i test av treningstøy!

Vi som er glade i ull har visst dette lenge, men nå har SIFO testet hvilke materialer det er best å trene i med tanke på lukt. Ulltrøyen fra Nøstebarn fikk terningkast 6!

SIFO sammenlignet såkalte ”antilukt”-treningsklær med klær i bomull og ull, og ull kom ut suverent på topp – selv uten å ha blitt vasket like mange ganger som de andre materialene. Å trene i ull er altså en vinn-vinn-situasjon både for oss og miljøet! Jeg har selv trent i ulltrøye både ute og inne, og synes det er deilig å slippe den klamme følelsen man gjerne får av å trene i bomull eller syntetiske materialer, svetten damper bare ut gjennom trøya. Det er også fint å unngå å bli kald under uttøyingen og på vei til garderoben – og nå er det altså også bevist at ”vaskemetoden” jeg har brukt også er den beste. Jeg henger nemlig den gjennomsvette trøya til tørk istedenfor å vaske den. Den har alltid tørket fort (perfekt hvis man, i motsetning til meg, trener ofte og ikke har tid til å vente på at trøyen skal vaskes og så tørkes før neste treningsøkt) og den lukter like fint igjen etterpå. Lanolin er bakteriehemmende, så det kjennes som om trøyen ”vasker seg selv” når den luftes.

”Forskjellen på ull og bomull består i at ull i større grad lukter akseptabelt for bruk når den er svett og våt eller svett og luftet/tørket, mens forskjellen blir mindre når de er nyvasket. Årsaken her er at bomull har god effekt av vask, mens ull har god effekt av lufting.” (”Lukten av svette: luktutvikling i ulike tekstiler”, SIFO 2011, s. 54)


I testen har de brukt en Nøstebarn-trøye i 100% ull (her ser du den i nettbutikken), og hos VGs Vektklubb, som er de som har gitt terningkast til de forskjellige plaggene basert på testresultatene, ser jeg de har kommentert at det kan bli for varmt å trene i ulltrøye inne, men det er ikke den erfaringen jeg har. Men jeg ville nok valgt en trøye i ull/silke-blanding fremfor en i 100% ull til innetrening fordi silken har svalende effekt, og sammen med ullen synes jeg den regulerer temperaturen veldig bra. Min treningstrøye er i tillegg kortermet (finnes i nettbutikken her), så jeg kjenner meg aldri for varm i den, selv under de verste knebøy-partiene på saltreningen.

Hva er din erfaring med å trene i ull?

Her finner du SIFO-rapporten:
http://www.sifo.no/page/Nyheter/Forsiden_nyheter/10178/77963.html

3 kommentarer:

SiljeVanilje sa...

Jeg elsker å trene i ull og gjør det nesten hver dag!:) Ull er gull, uansett!
Og det lukter jo nyvasket selv etter flere treningsøkter! Hurra for god lukt!
God helg!

Synnøve sa...

Jeg går ofte i ull når jeg trener utendørs og er superfornøyd med det, men hittil har jeg ikke trent innendørs i ull. Kanskje min neste treningsskjorte blir en ull/silkeskjorte?! :) noen av mine syntetiske trenger definitivt å byttes ut....

SiriM sa...

Jeg elsker jo ull, men har aldri tenkt tankene på å trene i ulla. Så takk for tips!