torsdag 13. oktober 2011

Eksperiment: Reversere feilvask?

I dag har eg tatt på meg labfrakken og er klar for eit eksperiment:
Alle veit kor irrerande det er med ullkler som er kome inn i kokvasken eller at ein heil maskin med ullkler er vaska på feil program. Ut av maskinen kjem godt tova plagg som slett ikkje passar lenger. Men er det mulig å "reversere" ein feilvask? Det har eg lurt på og det skal eg finne ut i dag. Eg skal prøve å gå litt vitenskapeleg til verks:

Utgongspunkt:
Eg har tatt fleire plagg i ull/silke og i ull som eg har teke nøyaktige mål av. Disse har eg vaska i maskinen på 60 grader i maskin. Målingane etterpå viste seg at kleda i ull krympa omlag 30 % på lengda, medan breidda vart den same (eller litt større). Ull/Silke-plagga krympa litt mindre, i gjennomsnitt om lag 20%. (Altså tåler Silkeblanding feilvask litt betre.)
På bakgrunn av tips og ting eg har lese har eg har tenkt å prøve 4 metodar:

  1. Skylje opp kleda med hårbalsam og prøve å strekke dei i fasong att.
  2. Ta ullkur på kleda og prøve å strekke dei i fasong.
  3. Dampe plagget medan eg prøver å strekke det i fasong.
  4. Kombinere punkt 3 med punkt 1 og 2.

Resultat:

1. Balsamering:
Eg brukte ein vanleg hårbalsam og smurte den inn i vått plagg. Eg strakk i plagget og det var tydeleg at plagget vart større. Skylte plagget fleire gonger, men det var ikkje så lett å få heilt ut balsamen. Plagget kjendes "sleipt" og glatt. (Dette skal jo inn på huden etterpå, så bruk ein "snill" balsam!) Då eg målte plagga etterpå var dei blitt litt større, men ikkje tilbake til utgongspunktet før toving.

2. Kurbad:
Tok ullkur på plagga (høg dose, som til ullbukser.) Kleda vart mjuke og verka lettare å strekke i. Strakk i dei før eg skylte ut ullkuren. Måling viste at dei var blitt om lag like store som plagga under punkt 1.

3. Damp:
Stilte strykejernet inn på høgaste temperatur og dampa over dei våte kleda. Strakk i plagga medan eg strauk og medan dei var varme. Dei vart litt større enn under punkt 1 og 2 og mista litt av det tova, tette uttrykket.

4.  Kombi:
Plagga som var balsamerte vart ikkje særleg større, sjølv med iherdig damping og strekk. Medan kleda som "kurerte" vart nesten tilbake til normal storleik. Det vis sei at etter både ullkur og damp er plagga ca 5% mindre enn dei var før feilvask. Ein ser tydeleg forskjell på plagg som ikkje er feilvaska og disse, men dei er fullt brukande.

Konklusjon:
Det var ikkje signifikant (flott ord!) forskjell på kleda i 100% ull og ull/silke. Ull/silke tova mindre, men ull var lettare å strekke i, så storleiken på begge etter metode 4 var det same.

Då plagga var tørre kjendes dei med balsam stive og ikkje ei god "ullkjensle". Både fordi ullfettet som var i plagget vert vaska ut ved kokvask og fordi plagga vart mjukare og meir elastisk, vil eg rå til å setje feilvaska plagg inn med ullkur. Og deretter dampe og strekke. (Dersom plagget er mykje brukt kan det gå hol når ein strekk mykje i det.) Dei vert kanskje ikkje passelege til eigaren av plagget, men til nokon som er litt mindre? Plagget vert mjukare og meir elastisk av denne metoden og mistar litt av det tjukke og tova uttrykket. 

Men heilt reversert vert feilvasken ikkje, så hold tunga rett i munnen når du skal vaske ;-)

Andre som har erfaringar dei vil dele med oss andre?

19 kommentarer:

Mine sa...

Her havner feilvasken til dukkene:) Og to åringen er veldig fornøyd med at dukka har like fine nøstebarn plagg som henne selv:)

Anonym sa...

Det kan vaere bra a forklare HVORFOR ulla krymper i vasken. Jeg har lest at ulla krymper nar den blir utsatt for vekslinger mellom varmt og kaldt vann (sa i prinsipp skal ikke koking i seg selv krympe ulla, det er nar skyllinga blir gjort i kaldt vann?). Dette vet dere pa Nostebarn bedre enn meg skulle jeg tro. Har dere noen ord om dette? /Grete-Kristin

Anonym sa...

tror det er bevegelsen i ulla som får den til å krympe sammen. Går greit å kokke ull, så lenge du ikke rører den (sentrifugerer)

Anonym sa...

Hva er "kurbad"? Kjenner ikke til det, men hadde vært fint å vite om det. Blir noe til størstemann krympet, kan de to yngre arve klærne, istedenfor dukkene som gjør det nå.

Sidsel Veierland sa...

jeg har farga ullgarn - og da ligger det i vannbad (80 grader) i en time (rører forsiktig). Så skylles garnet i litt kaldere saltvann - før jeg skyller det i enda kaldere milovann. Garnet tover ikke, men blir mindre "hardt", men også mindre slitesterkt. Er det varmen som gjør det mindre slitesterkt?? og hvorfor tover ikke dette??

Anonym sa...

har hørt at en kan legge plaggene i skyllemiddel, noen som har prøvd det??

Kathrine Gregersen sa...

Grunnen til at ull tovar er: (siterer meg sjølv):Ull er ein fiber som består av protein med eit lag med skjell ytst. Når ulla vert utsett for fuktighet opnar skjela seg og hektar seg i kvarande. På superwashbehandla ull er det lagt ein tynn film utanpå fibrane og ulla tovar derfor ikkje. Men det er også mellom skjella lufta ligg og som gjer at ull har så god isolasjonsevne. Derfor foretrekk me ubehandla ull som er utsett for minst muleg kjemisk bearbeiding og også har dei gode egenskapane ull er kjend for inntakt.
Men når me skal vaske ull må me derfor passe på i forhold til : temperatur (temperaturskifte) og ikkje gi ulla for mykje "juling". Ull tåler både høg temperatur (me kan td. koke ammeinnlegg, men dei må då få ligge i ro) og den tåler å bli vridd og "herja" med i tørr og kald tilstand. Men til dømes under erma (svette) og i halsen på barnekler (sikkel/gulp) gjer det at ull tøvar.

Sidsel: Eg har lest at ull kan koke opp 4 timar utan å ta skade av det (dersom det får ligge i ro), så eg trur ikkje det er det som gjer at det tar skade. Kan det vere at fargestoffet/beisen er sterk?

Annas Camping sa...

Det er temperaturendring i kombinasjon med friksjon som får ulla til å krympe. Derfor kan ull fint kokes, men da i en kasserolle på ovnen, og uten for mye røring.

Vask i maskin bør gjøres i ullvugge eller på ullprogram - ettersom disse er programmert til minst mulig bevegelse for å hindre at ullfibrene hekter seg sammen (toves).

Kathrine Gregersen sa...

Ps. Eg vl ikkje anbefale vanleg skyllemiddel. Dei er ikkje laga for ull og resultatet kan bli "sleipe" plagg som vert svakare og går ut av fasong.

Anonym sa...

En flott test! Takk for at du tester det for oss! :) Kjekt å vite at kanskje ikke alt hell er ute om man er uheldig og slenger med ullklærne til vask sammen med de andre klærne. :)

LivA sa...

Jeg har prøvd skyllemiddel. La plagget i ei bøtte med vann og MYE skyllemiddel i et døgn. Jeg var veldig skeptisk, men som svigerinna mi sa: plagget er jo allerede "ødelagt", så det skader ikke å prøve.
Ei 62/68 bukse som sikkert hadde krympa til i hvert fall str 50, ble brukandes igjen. Den er litt stivere/tjukkere enn de andre ullbuksene vi har, og lukter veldig "sommerfrisk", men den ble i alle fall brukt mange ganger mer enn den ville gjort om jeg ikke hadde strukket den ut igjen.
Allikevel vil jeg nok anbefale å ha tunga rett i munnen når man vasker, og her i huset har vi nå egen skittentøyskurv for ull... ;-)

Anonym sa...

Skyllemiddelanbefalingen var i forhold til den ulla som skulle reddes etter at den hadde kommet med i vanlig vask, det ble sagt at skyllemiddelet lot skjella i ulla åpnes slik at de kunne hektes løs fra hverandre og på den måten oppnå en viss redningseffekt etter feilvask. Ull som ikke skal reddes trenger ikke det ekstraordinære, men som sagt har jeg ikke prøvd, bare hørt at det skal være en mulig løsning når krisa er der :-)

Anonym sa...

Spesielt ubehandla ullplagg og tepper blir kraftig tovet...selv ved litt feilvasking. Jeg fant et feilvasket nøstebarnteppe...av typen helseteppe, heimestrikket, hos dattera mi. Den har vært med i en vanlig 40 grader klesvask. Den ble ødelagt som teppe...altfor liten. Men istedenfor å kaste den tok jeg den med meg heim og laget en tunika til babyen istedenfor. Alt av det tovede stoffet ble tatt i bruk:)Den ble fin:) Vil dere se bilde av fremgangmåten og resultatet? Nynke

Kathrine Gregersen sa...

Hei, Nynke!
Ja me vil veldig gjerne sjå resultatet og kjekt om du deler framgongsmåten. Er du på facebook kan du kanskje dele bilete der, viss ikkje kan du sende til blogg@nostebarn.no

S sa...

Likte godt innlegget for en stund siden om farging av ullklær, men dette var jo enda gøyere eksperiment! :-)

Anonym sa...

Det skal jeg gjøre i løpet av helga Katherine Gregersen....jeg lager egentlig aldri klær, så det er spesielt å lage noe. Den andre bestemora til babyen hadde laget teppet...så nå blir det noe vi har laget sammen til vårt felles barnebarn. Og faren til barnet har også vært med...han tovet teppet:D

Elise sa...

farget en 100% ulljakke som jeg trodde hadde litt tovet effekt fra produsent med vanlig farge på 40grader i vaskemaskin (høy vannstand). fargen ble mye svakere enn indikert (skulle blitt knallrød, ble orangerød og ikke særlig fargesterk), men ingen eller svært lite krymping. så kjørte jeg jakken på 40graders vanlig vask med lav vannstand og VIPS: barnejakke.

prøvde skyllemiddel (ikke milo, fant bare vanlig på en søndag) - en hel flaske og et par liter vann + damping på max temp og så strekking etter evne. prøvde å gå med den i våt tilstand og var godt i stand til å få den på, selv om den definitivt er både kortere og smalere. ligger nå til tørk i kaldt rom og jeg er ganske spent på resultatet!

Anonym sa...

Når dere sier at man skal stryke på max temperatur, legger dere noe imellom strykejernet og plagget, eller stryker dere rett på? Vil nødig ødelegge plagget mer enn det allerede er, nå kan jo tross alt lillebror bruke det :)

Doris sa...

Det er ved sentrifugering ull krymper !