onsdag 4. januar 2012

Målebåndsauer

Julematen er spist opp, gavene er pakket opp (og tatt i bruk?) og nå har 2011 jammen også rukket å bli til 2012. Jeg omtrent triller inn i det nye året, forspist på både ribbe, risgrøt, gløgg og julemarsipan – og selv om det er kjempekoselig med juleforberedelser og –feiring, er jeg ganske glad for at det er et helt år til neste gang nissen stikker hodet frem fra låven. Det innebærer nemlig at jeg har et helt år foran meg til å planlegge neste års julegaver! Jeg har en plan hvert eneste år om at jeg skal lage alle julegavene selv. Til dags dato har jeg kun klart å gjennomføre den planen én eneste jul, og da skal det sies at en av de strikkede gavene til slutt måtte pakkes inn og gis bort ”på pinnene”, med løfte om å ha den ferdig innen nyttår. Det blir som dere skjønner ikke så mange av de hjemmelagde gavene, men de jeg rekker å lage ligger det til gjengjeld masse tid og omtanke bak. Jeg tenkte vi kunne ta en titt på noen av gavene jeg ga bort denne julen.


Vi i Nøstebarn er jo som kjent veldig glade i sauer, og ettersom dette var min siste jul som Nøstebarndame i butikken vår i Sandvika, ville jeg gi noe helt spesielt til de flotte kollegaene mine der.


Dette er ikke en vanlig saueflokk, det er målebånd i fåreklær! Man drar sauen i halen for å få ut målebåndet, og når man klapper sauen på magen, går båndet inn igjen. Ideen til gaven fikk jeg i en garnbutikk der jeg så lignende sauer til salgs, og jeg tenkte at sånne kan jeg jo lage selv!


Jeg brukte restene etter en gammel ullgenser som har fått seg noen litt for heftige turer i vaskemaskinen, den var ferdig tovet og bare å klippe opp. Bein og hode sydde jeg av et stretch-jersey-stoff jeg hadde liggende fra et tidligere prosjekt, og så sydde og limte jeg alt utenpå billige målebånd med limpistol. Det dyreste på hele prosjektet var faktisk eskene jeg pakket sauene inn i. Men oi så gøy å gi bort! Alle ble veldig glade for sitt medlem av saueflokken, og det er jo det artigste med å gi bort gaver, at de som får dem blir glade.

Pleier du å gi bort hjemmelagde gaver?


Godt nytt år, alle sammen!

17 kommentarer:

Beate sa...

Disse var utrolig flotte!
Ja, jeg gir alltid bort en god del hjemmestrikka julegaver. Har vist fram de fleste i bloggen min de siste dagene.

Frihet sa...

Så lurt!!! Og ekstra kos med gaver som er laget ;)

Kari sa...

De var bare så søte. Fikk lyst til å lage selv.

Kari :-)

Syserine sa...

Så fin! Jeg strikker kluter til det kjedsomlige.. Nytt i år var hjemmelaget musli. Ble kjempegod!

Ragnfrid sa...

Kjempesøte! Super ide.

Husmorspira sa...

Hehe, jeg hadde planer om å gi bort nettopp slike i år, hekle dyrehoder til dem..
-men tida og pågangsmotet osv.....
Gav dem bort uten "genser" :)

Ellen sa...

Herlige sauer! Har ikke tenkt på at man kan kle inn sånne målebånd selv - kjempesmart :)

Synnøve sa...

Ufattelig kule!! Jeg digger sauer! Bæ! :)

Anonym sa...

Fantastisk idè! Tusen takk for at du delte den med oss!

Anne sa...

så fine og kule !!
Du har ikke mulighet for å legge ut steg for steg hvordan du laget dem ?

Karoline sa...

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på saueflokken! Jeg har dessverre ikke tatt detaljbilder underveis mens jeg lagde sauene, men bilde nr 4 viser jo ganske greit hvordan de er konstruert hvis man ønsker å starte saueoppdrett selv :)

Lisbet sa...

Noe så kreativt og flott. heldiggriser kolegaene dine som fikk så stilige sauer (og målbånd)

janne sa...

Jeg vil gjerne vinne et gavekort på så flotte varer som d her:)

Anonym sa...

Gratulerer så mye, vel fortjent!
Hilde.hallberg@gmail.com

Anonym sa...

Gratulerer:) Har 3 små som har brukt og bruker mye fra dere og er veldig fornøyd:)
Ttraa@online.no

Lene sa...

så fine de var! Hvor fikk du tak i de målbåndene?

Karoline sa...

Takk! Målebåndene er kjøpt hos Clas Ohlson, men jeg burde nok funnet noen hvite istedenfor de blå de selger der - noen steder var ikke ullen tovet godt nok, og da ser man litt av blåfargen gjennom. Men pytt sann! :)